Opis projektu
Projekt zakłada wykonanie podjazdów i kładki kompozytowej nad Potokiem Bielszowickim, w miejscu zlikwidowanego fragmentu starej ulicy Pawłowskiej.
Teren zielony znajduje się na działkach Gminy Miasto Ruda Śląska, w obowiązującym planie zagospodarowania oznaczony jest jako KL1/2, czyli teren ulic lokalnych (numery działek 1954/335, 2711/421, 1956/371).
Obecnie teren jest niedostępny. Proponuje się następujące działania w ramach projektu: Uporządkowanie terenu (posprzątanie śmieci, wycinka samosiejek, wyznaczenie i realizacja łagodnych obustronnych podjazdów z kamienia kopalnego, geokratek i gresu, montaż kładki kompozytowej (Konstrukcja kompozytowa jest nowatorska, lekka i odporna na warunki atmosferyczne), realizacja przejścia dla pieszych i rowerzystów na ul. Kokota.
Powstała w ramach projektu kładka połączy tereny położonych po obu stronach potoku bielszowickiego i nie tylko, dzięki czemu ułatwi mieszkańcom, rowerzystom bezpieczne przemieszczanie się w obszarze Rudy Śląskiej.
Rowerzyści i piesi przemieszczający się w okolicy znacznie łatwiej i szybciej mogliby się podróżować z i do północnych / południowych części Rudy Śląskiej / Zabrza.
Bezpieczna kładka pełniłaby funkcję praktycznego łącznika, który pozwoliłby rozwiązać wiele problemów z przemieszczaniem się mieszkańców lubiących spacery, bieganie i pasjonatów kolarstwa – faktem jest że zjazd z kładki będzie miał koniec się na drodze rowerowej i chodniku dla pieszych przy ul. Kokota, co byłoby idealnym rozwiązaniem, gdyż byłaby odnogą drogi rowerowej.
Kolejną kwestią jest sam rejon ul. Kokota, w strefie której przybywa wielu mieszkańców, między innymi dzięki sprzedaży miejskich gruntów pod budownictwo mieszkaniowe w bezpośrednim sąsiedztwie. „Odblokowanie” nowych terenów dzięki kładce pozwoli wielbicielom aktywnego spędzania wolnego czasu łatwiej dostać się do lasów i terenów zielonych znajdujących się w okolicach ul. Pawłowskiej i odwrotnie np. z osiedla Fińskich domków. Obecnie nie ma możliwości bezpiecznego dotarcia do wcześniej wymienionych obszarów. Kolejną korzyścią będzie łatwy dostęp mieszkańców osiedli na obszarze ul. Pawłowskiej do przystanków komunikacji miejskiej i drogi rowerowej.
Najlepszym rozwiązaniem byłaby budowa w tym miejscu drogi przeznaczonej również do ruchu samochodów, jednak taka inwestycja znacznie przekroczyłaby kwotę przeznaczoną na realizację zadania w ramach budżetu obywatelskiego – stąd pomysł na kładkę. Koncepcja zlikwidowanej niegdyś drogi, była bardzo dobra – mieszkańcy blisko położonych na północ od autostrady A4 terenów mieli dobry dojazd do Ul. Na piaski, stacji benzynowej i Miasta Zabrze - bez konieczności przejeżdżania przez ul. Szkolną lub Ul. Szymanowskiego lub Ul. Ks. Niedzieli, gdzie znajdują się liczne domy jednorodzinne, wielorodzinne i często bawią się dzieci.
Kamień do wykonania podjazdów, możnaby pozyskać z opuszczonej hałdy znajdującej się na działce miejskiej 3170/201, która znajduje się 500 metrów od planowanego projektu. Jeżeli jest możliwość wykorzystania tego urobku (to kamień, który był kiedyś używany do budowy wałów), to budżet mógłby zostać pomniejszony o koszt jego zakupu, oraz znaczne zmniejszenie kosztów transportu urobku.
Uzasadnienie realizacji projektu
Pomysł rozwiąże wiele problemów mieszkańców z dziećmi, osób starszych i z niepełnosprawnością ruchową, ponieważ znacznie ułatwi im dostęp do terenów, do których obecnie dostanie się wymaga nadrobienia kilku kilometrów. Łatwy dostęp do lasów i terenów zielonych na terenach silnie uprzemysłowionych jest nie do przecenienia. Bezpieczna kładka będzie pełniła funkcję praktycznego łącznika, który pozwoli rozwiązać wiele problemów z przemieszczaniem się mieszkańców lubiących aktywnie spędzać wolny czas. Ułatwione przedostanie się na drugą stronę rzeki, jest dla mieszkańców obydwu obszarów ważne - realizacja projektu niesie ze sobą wiele korzyści jak opisałem powyżej.