Opis projektu
Fizyka pozwala zrozumieć otaczający nas świat. Poprzez naukę fizyki poznajemy piękno i mądrość przyrody, której jesteśmy częścią. Postanowiliśmy ułatwić naszym uczniom zdobycie wiedzy i połączyć naukę z zabawą, tworząc naukowy plac zabaw na świeżym powietrzu. Zaciekawienie, zaangażowanie, eksperymentowanie – to wszystko sprawi, że nauka w naszej szkole będzie przygodą oraz przyjemnością, a odwiedzające nas rodziny z dziećmi również zainteresują się zagłębianiem tajników nauki.
Dzięki „armacie powietrznej” uczniowie będą mogli zrozumieć zjawisko rozchodzenia się fali dźwiękowej. Zaobserwowanie zasady zachowania energii i zachowania pędu ułatwi wielka „kołyska Newtona”. Z kolei „Głuchy telefon” wyjaśni zjawisko rozchodzenia się dźwięku, a także będzie stanowić świetną zabawę przekazywania sobie sekretnych wiadomości na odległość. W dobie powszechnej cyfryzacji, szczególnie warte uwagi są aktywności, które zaangażują dzieci do rozwijania artystycznych umiejętności. Muzyka ze względu na swoją istotną rolę w rozwoju dziecka
stanowi kluczowy obszar, któremu należy poświęcić uwagę – wzmacnia kreatywność i ma wpływ na rozwój ważnych cech przydatnych w dorosłym życiu. Zabawa z muzyką pomaga w rozwijaniu intelektualnych i emocjonalnych umiejętności. „Litofon” to prosty i ciekawy instrument znany już w epoce kamiennej, posiadający ładną barwę dźwięków, które z pewnością zainspirują najmniejszych użytkowników do muzycznych eksperymentów. „Wielokrążek” na placu zabaw pozwala zrozumieć podstawowe mechanizmy rządzące fizyką, a przede wszystkim ukazuje praktyczne zastosowanie tej wiedzy w życiu codziennym. Wielokrążek swoim działaniem zaskakuje najmłodszych i pobudza ich ciekawość do nauki. Niezbędnym narzędziem do przeprowadzania doświadczeń fizycznych z zakresu optyki jest „pryzmat”. Używając pryzmatu można badać rozszczepienie i załamanie światła, całkowite wewnętrzne odbicie, czy też określić kąt graniczny. „Peryskop” to bardzo popularne narzędzie, stosowane w dawnych czasach w łodziach podwodnych, czołgach i wozach bojowych. Zabawa z nim to okazja do zdobycia wiedzy na temat dawnych wynalazków, a także poszerza wiedzę z zakresu fizyki. Urządzenie inspiruje dziecko do obserwacji przyrody i świata oraz trenuje koncentrację uwagi. Dzięki urządzeniu dziecko uczy się, że można zobaczyć coś, co nie jest w zasięgu naszego wzroku.
Zaproponowane miejsce dedykowane będzie nie tylko uczniom, ale także wszystkim chętnym rodzinom z dziećmi, które będą chciały w nietypowy sposób spędzić czas na świeżym powietrzu.
Dodatkowo na terenie naukowego placu zabaw zostaną zamontowane ławy ze stołami, dzięki czemu powstanie miejsce dogodne do prowadzenia zajęć, spotkań i i aktywnego wypoczynku. Wszystkie te urządzenia posiadają podstawowe wymogi bezpieczeństwa zapewnione poprzez zgodność z normami PN-EN 1176-1:2009, a kolorystyka i estetyka urządzeń uatrakcyjni otoczenie naszej szkoły.
Teren wokół zamontowanych urządzeń zostanie wyrównany i zostanie posiana trawa.
Uzasadnienie realizacji projektu
Twórcza zabawa jest fundamentalną częścią rozwoju dzieci. Kreatywność pomaga osiągać lepsze wyniki na egzaminach, sprawia, że dzieci lepiej radzą sobie z rozwiązywaniem
problemów i są chętniejsze do nauki.
Biorąc pod uwagę tak wiele zalet kreatywności – ważne, abyśmy od najmłodszych lat zachęcali dzieci do rozwijania tej umiejętności. Jednym z najlepszych i najskuteczniejszych sposobów jest po prostu zabawa na placu zabaw, a szkolne place zabaw są idealnym miejscem do doskonalenia kreatywności w bezpiecznym i przyjaznym środowisku. Kreatywność dzieci jest ich naturalną cechą i ważne, aby miały narzędzia, aby mogły ją na co dzień uwalniać, dlatego zaproponowany plac zabaw jest potrzebny naszej społeczności.
Ogólnodostępność
Planowany do realizacji Naukowy Plac Zabaw będzie udostępniany w następujący sposób:
- w godzinach prowadzenia zajęć edukacyjnych z Naukowego Placu Zabaw będą korzystać uczniowie SP 1,
- poza godzinami zajęć lekcyjnych przez siedem dni w tygodniu szeroko rozumiana społeczność lokalna.
Teren jest administrowany przez Szkołę Podstawową nr 1, której dyrekcja dopełni wszelkich starań, aby nowo powstały Naukowy Plac Zabaw był utrzymany w odpowiednim stanie technicznym.