Opis projektu
Na podstawie umowy użyczenia nr 3/2010 z dnia 17.02.2010 roku Szkoła Podstawowa nr 12 Specjalna im. św. Łukasza otrzymała przyległy do szkoły teren będący własnością miasta Ruda Śląska z przeznaczeniem na strefę rekreacyjną. Teren jest ogrodzony i częściowo oświetlony, aktualnie istnieją: Ogród Sensoryczny, altana, ogólnodostępny plac zabaw dla dzieci zdrowych, lasek brzozowy, górka - tor saneczkowy. Reszta terenu jest uporządkowana i pielęgnowana (do zagospodarowania). Budżet Obywatelski daje możliwość dalszego zagospodarowania terenu, z przeznaczeniem na potrzeby mieszkańców, w szczególności osób niepełnosprawnych. Istotą zadania jest utworzenie dostępnej dla mieszkańców Strefy Aktywnego Wypoczynku i Integracji, w skład której wchodzą istniejące już wymienione wcześniej elementy związane z Ogrodem Sensorycznym oraz planowane:
1. Plac zabaw z urządzeniami przystosowanymi dla dzieci i młodzieży na wózkach inwalidzkich, służący JEDNOCZESNEJ zabawie osób niepełnosprawnych i zdrowych; planowane prace-przygotowanie terenu (prace ziemne-mała niwelacja terenu), zakup i montaż urządzeń (karuzela dla 2 wózków inwalidzkich i osób chodzących, unikalna trampolina dla wózków inwalidzkich oraz huśtawka dla osób na wózkach-sprzęt certyfikowany, dostosowany dla dzieci i młodzieży z dysfunkcjami ruchu), przyłączenie tej strefy do istniejącego placu zabaw (aktualnie urządzenia przystosowane są jedynie dla dzieci sprawnych), montaż furtki, przejścia pomiędzy placami zabaw, montaż ogrodzenia, niezbędne prace ziemne, montaż bezpiecznej nawierzchni, utwardzenie terenu, zacienienie);
2. Utworzenie miejsca do aktywności ruchowej (boisko do gry w bocce), miejsce do aktywności sportowej w coraz bardziej popularnej grze zespołowej, możliwa organizacja zawodów w ramach Olimpiad Specjalnych; zakres prac-przygotowanie terenu i montaż boiska do gry bocce (wykonanie drenażu, zakup bezpiecznych obrzeży, sztucznej trawy, utwardzenie terenu, przygotowanie miejsc startowych dla zawodników, zakup osprzętu do gry);
3. Utworzenie miejsca do rekreacji, odpoczynku, spotkań i imprez integracyjnych służących wszystkim mieszkańcom; zakres prac: wyodrębnienie utwardzonej przestrzeni przeznaczonej na miejsca wypoczynku i rekreacji (zakup i montaż wiat rekreacyjnych - ochrona przed słońcem, zintegrowane z ławostołami -, zakup i montaż huśtawek dla dzieci wraz z "bocianim gniazdem", zakup i montaż leżaków parkowych, tablic sensoryczno-manipulacyjnych, ławek, zakup i nasadzenia drzew zacieniających strefy relaksu oraz krzewów ozdobnych;
4. Utworzenie labiryntu roślinnego - przystosowanego także dla osób niepełnosprawnych ruchowo i seniorów; zakres prac: sporządzenie projektu i montaż labiryntu roślinnego wraz z budową ścieżek, nasadzeniami roślinnymi, architekturą ogrodową;
5. Przygotowanie i wykonanie instalacji doprowadzającej media (prąd, woda, Internet - dla potrzeb monitoringu) do kilku punktów na terenie inwestycji;
6. Zakup i montaż systemu monitoringu niezbędnego do zabezpieczenia terenu (potrzeba uzasadniona; już aktualnie zdarzają się dewastacje terenu i infrastruktury);
7. Przygotowanie ścieżek rekreacyjnych dla osób na wózkach inwalidzkich i z miejscami na ławki oraz nasadzeniami roślin ozdobnych;
8. Zakup urządzeń dźwiękowych do Ogrodu Dźwięków (dendrofon, dzwony rurowe, cymbały, grzybki muzyczne itp.);
9. Zakup ławostołu edukacyjnego do lasku brzozowego (kolejne miejsce relaksacji i integracji);
10. Odzysk wody opadowej i ekologiczne nawodnienie Strefy Aktywności.
Uzasadnienie realizacji projektu
Konwencja ONZ o Prawach Dziecka: "Wszystkie dzieci psychicznie lub fizycznie niepełnosprawne powinny mieć zapewnioną pełnię normalnego życia w warunkach gwarantujących im godność, ułatwiających aktywne uczestnictwo dziecka w życiu społeczeństwa." (art. 32) i "Dzieci mają prawo do wypoczynku i czasu wolnego, do uczestniczenia w zabawach i zajęciach rekreacyjnych" (art. 31). Miasto posiada wiele nowoczesnych placów zabaw, ale brak urządzeń realizujących ww. wymagania. Okoliczne miasta - podobnie. Wykluczenie społeczne i w tej przestrzeni zabawy powoduje, że dzieci te są stygmatyzowane (mimo wysiłku rodzin i gigantycznej pracy środowisk takich jak nasza szkoła) i rosną w poczuciu izolacji i osamotnienia. Dedykowana infrastruktura jest niestety irracjonalnie kosztowna. Dziś trzeba jechać 12-19 km, żeby móc się pohuśtać lub poskakać, najlepiej w tym samym momencie z rówieśnikami. Niepełnosprawni Rudzianie zasługują na CAŁE życie! Także na chwile radości! Chcemy być dumni z naszego miasta!
Ogólnodostępność
Teren planowanej inwestycji - Strefa Aktywnego Wypoczynku i Integracji, wraz z istniejącą infrastrukturą (Ogród Sensoryczny, plac zabaw dla dzieci sprawnych ruchowo), zostałyby otwarte dla mieszkańców, umożliwiając zarówno podopiecznym Szkoły jak i wszystkim zainteresowanym dostęp do proponowanych aktywności i przestrzeni. Ogólnodostępność posiada także walor integracyjny, umożliwiając, dzięki koncepcji Strefy i zakupie specjalistycznych urządzeń, jednoczesną aktywność osób zdrowych i z niepełnosprawnościami czy dysfunkcjami. Na terenie Strefy organizowane będą imprezy ogólnodostępne (kontynuacja cieszących się popularnością warsztatów ekologicznych, Dni Ogrodu Sensorycznego, imprez z okazji Dnia Osób Niepełnosprawnych) jak i zajęć edukacyjno-rekreacyjnych dla okolicznych placówek edukacyjnych i opiekuńczych w szczególności zajmujących się działaniami na rzecz integracji. Posiadamy wieloletnie doświadczenie w organizacji wymienionych aktywności, zwracamy szczególną uwagę na działania włączające i integrujące wszystkich mieszkańców. Zasady korzystania będą zawarte w Regulaminie Strefy, określać będą zasady i godziny korzystania z oferowanego miejsca. Cały teren jest ogrodzony, zamykany na noc, jest także pod nadzorem stróża zatrudnionego w Szkole. Założony monitoring pozwoli na poprawę bezpieczeństwa inwestycji i przyspieszy możliwości interwencji służb w przypadku nieuprawnionego korzystania z terenu. Dodatkowo miejsce posiada w bezpośrednim zasięgu ogólnodostępne parkingi, wraz z miejscami przeznaczonymi dla osób niepełnosprawnych. W związku z ogólnodostępnym charakterem inwestycji, niezbędne jest objęcie terenu bezpośrednią opieką instytucji miejskich, odpowiedzialnych za utrzymanie terenów zielonych, czystość i prace porządkowe.