Opis projektu
Koncepcja modernizacji terenu od strony frontowej IV Liceum Ogólnokształcących obejmuje trzy podstawowe działania:
- zagospodarowanie terenu przed szkołą tworząc i unowocześniając infrastrukturę potrzebną do poszerzenia oferty dla uczniów oraz mieszkańców miasta. Przed wejściem do szkoły planowane jest stworzenie Placu Reprezentacyjnego z klombem, w formie koła na osi wejścia do budynku, z ławeczkami i zielenią, . Komunikacja odbywała by się po ciągach pieszo-jezdnych z zastosowaniem elementów upłynniających ruch i poprawiających bezpieczeństwo pieszych. Proponowane jest stworzenie nowego parkingu , oraz wyburzenie nieużywanych garaży ( pn strona terenu szkoły)
- budowa Parku na części trawiastego boiska lekkoatletycznego - z założenia będzie to miejsce gdzie uczniowie oraz mieszkańcy Miasta będą mogli w otoczeniu natury, w cieniu drzew spędzać czas wolny
- budowa na kolejnej części trawiastego boiska, boiska wielofunkcyjnego do gry w koszykówkę, siatkówkę, piłkę ręczną, tenis, pickleball, futsal, hokej na rolkach, waz z oświetleniem, siatkami odgradzającymi.
Cały teren połączony byłby siecią alejek, które, przy zastosowaniu odpowiedniej nawierzchni mogą pełnić rolę tras biegowych
Projekt zakłada uporządkowanie zieleni, wymianę nawierzchni, wprowadzenie małej architektury, kaskadowego zejścia do Parku - stworzenie miejsc do siedzenia, rozmowy, odpoczynku, bez uciążliwych miejsc postojowych dla samochodów, za to z parkingiem dla rowerów. Byłby to też plac, na którym mogą zawrócić autobusy przywożące uczniów do szkoły.
Uzasadnienie realizacji projektu
W projekcie podjęto próbę rehabilitacji Placu Reprezentacyjnego, który ze swoim klombem, w formie koła na osi wejścia do budynku, z ławeczkami i zielenią, ma ogromny potencjał jako miejsce spotkań, „przedsionek” szkoły i jej łącznik z zaproponowanym tu również Parkiem. Pewnej przebudowie uległaby również strefa wejściowa, miejsce gdzie przeplatają się wszystkie drogi komunikacyjne, ścieżki i parkingi. Obecnie dość zaniedbana, niemal w całości pełniąca funkcję chaotycznego parkingu. Jednocześnie ukształtowanie terenu, chęć utrzymania jak największej powierzchni zielonej bez konieczności wycinki drzew, ograniczają możliwości sytuowania miejsc postojowych. Należało przewidzieć możliwość bezpiecznego i wygodnego poruszania się uczniów i nauczycieli na co dzień, przejazdów i nawracania autobusów wycieczkowych, dojazd pojazdów. Park wybudowany na części zarośniętego boiska nadałby nowy charakter miejscu przed budynkiem szkoły.