Problem z załadowaniem strony? Kliknij tutaj

projekt Nr 53

53. Utworzenie strefy parkowo - sportowej przy IV LO im. H. C. Hoovera


Opis projektu

Koncepcja modernizacji terenu od strony frontowej IV Liceum Ogólnokształcących obejmuje trzy podstawowe działania:
- zagospodarowanie terenu przed szkołą tworząc i unowocześniając infrastrukturę potrzebną do poszerzenia oferty dla uczniów oraz mieszkańców miasta. Przed wejściem do szkoły planowane jest stworzenie Placu Reprezentacyjnego z klombem, w formie koła na osi wejścia do budynku, z ławeczkami i zielenią, . Komunikacja odbywała by  się po ciągach pieszo-jezdnych z zastosowaniem elementów upłynniających ruch i poprawiających bezpieczeństwo pieszych. Proponowane jest stworzenie nowego parkingu , oraz wyburzenie nieużywanych garaży ( pn strona terenu szkoły)
-  budowa Parku na części trawiastego boiska lekkoatletycznego - z założenia będzie to miejsce gdzie uczniowie oraz mieszkańcy Miasta będą mogli w otoczeniu natury, w cieniu drzew spędzać czas wolny
- budowa na kolejnej części trawiastego boiska, boiska wielofunkcyjnego do gry w koszykówkę, siatkówkę, piłkę ręczną, tenis, pickleball, futsal, hokej na rolkach, waz z oświetleniem, siatkami odgradzającymi.
Cały teren połączony byłby siecią alejek, które, przy zastosowaniu odpowiedniej nawierzchni mogą pełnić rolę tras biegowych
Projekt zakłada uporządkowanie zieleni, wymianę nawierzchni, wprowadzenie małej architektury, kaskadowego zejścia do Parku - stworzenie miejsc do siedzenia, rozmowy, odpoczynku, bez uciążliwych miejsc postojowych dla samochodów, za to z parkingiem dla rowerów. Byłby to też plac, na którym mogą zawrócić autobusy przywożące uczniów do szkoły.

Uzasadnienie realizacji projektu

W projekcie podjęto próbę rehabilitacji Placu Reprezentacyjnego, który ze swoim klombem, w formie koła na osi wejścia do budynku, z ławeczkami i zielenią, ma ogromny potencjał jako miejsce spotkań, „przedsionek” szkoły i jej łącznik z zaproponowanym tu również Parkiem. Pewnej przebudowie uległaby również strefa wejściowa, miejsce gdzie przeplatają się wszystkie drogi komunikacyjne, ścieżki i parkingi. Obecnie dość zaniedbana, niemal w całości pełniąca funkcję chaotycznego parkingu. Jednocześnie ukształtowanie terenu, chęć utrzymania jak największej powierzchni zielonej bez konieczności wycinki drzew, ograniczają możliwości sytuowania miejsc postojowych. Należało przewidzieć możliwość bezpiecznego i wygodnego poruszania się uczniów i nauczycieli na co dzień, przejazdów i nawracania autobusów wycieczkowych, dojazd pojazdów. Park wybudowany na części zarośniętego boiska nadałby nowy charakter miejscu przed budynkiem szkoły.

Ogólnodostępność

Park byłby dostępny dla wszystkich mieszkańców dzielnicy i całego miasta n aogólnie przyjętych zasadach

Status projektu

Zweryfikowany negatywnie na etapie oceny merytorycznej

Uzasadnienie

Zgodnie z § 8 ust. 2 pkt. 7 uchwały nr PR.0007.41.2020 Rady Miasta Ruda Śląska z dnia 30 kwietnia 2020 r. w sprawie wymagań, jakie powinien spełniać projekt budżetu obywatelskiego miasta Ruda Śląska z późn. zm., w procesie weryfikacji nie zostaną dopuszczone do głosowania projekty, które wymagają nakładów finansowych (po weryfikacji przez właściwe komórki organizacyjne) przewyższających limit określony dla zadania dużego.
Zgodnie z § 1 ust. 2 pkt. 1 zarządzenia nr SP.0050.1.41.2023 Prezydenta Miasta Ruda Śląska z dnia 21 kwietnia 2023 r. w sprawie realizacji w Mieście Ruda Śląska Budżetu Obywatelskiego na 2024 rok, szacunkowy koszt realizacji (po weryfikacji) w odniesieniu do pojedynczego projektu budżetu obywatelskiego wynosi dla zadania dużego (twardego lub miękkiego) ponad 380 000,00 zł, ale nie więcej niż 1 471 000,00 zł.

Koszt realizacji zgłoszonego projektu budżetu obywatelskiego pn. „Utworzenie strefy parkowo - sportowej przy IV LO im. H. C. Hoovera” oszacowany został na ok. 3 mln zł, a więc na kwotę przekraczającą limit środków określony dla zadania dużego. W wyniku weryfikacji przedstawionego kosztorysu stwierdzono, że niedoszacowana została przede wszystkim wartość robót związanych z placem, nie uwzględniono wymiany podbudowy, która przy planowanym ruchu samochodowym (czy autobusów wycieczkowych) może okazać się konieczna. Niedoszacowane są również koszty rozbiórki i utylizacji gruzu oraz podbudowy w miejscu wyburzonych garaży. Projekt ponadto nie uwzględnia koniecznej przebudowy kanalizacji deszczowej, która jest obecnie w złym stanie technicznym i powoduje problemy eksploatacyjne w funkcjonowaniu szkoły.

Uwzględniając przedstawione wyjaśnienia, projekt został zweryfikowany negatywnie.