Status projektu
Zweryfikowany negatywnie na etapie oceny merytorycznej
Uzasadnienie
Zgodnie z § 8 ust. 2 pkt. 2 uchwały nr PR.0007.41.2020 Rady Miasta Ruda Śląska z dnia 30 kwietnia 2020 r. w sprawie wymagań, jakie powinien spełniać projekt budżetu obywatelskiego miasta Ruda Śląska z późn. zm., w wyniku weryfikacji nie zostaną dopuszczone do głosowania projekty, które zakładają realizację zakresu rzeczowego zaliczanego do wydatków na zakupy inwestycyjne lub do wydatków bieżących na wyposażenie.
Zgłoszony projekt budżetu obywatelskiego pn. „Dzikim wysypiskom mówimy NIE - zapobieganie powstawaniu dzikich wysypisk za pomocą detektorów HDR wraz z akcją edukacyjną” przewiduje m.in. zakup 8 zestawów monitorujących (w tym detektory HDR wraz oprzyrządowaniem i oprogramowaniem), które zakwalifikować należy do wydatków na zakupy inwestycyjne.
Zgodnie z § 2 pkt. 7 ww. uchwały poprzez zadania miękkie należy rozumieć przedsięwzięcia: uroczystości, imprezy o charakterze kulturalnym, sportowym, społecznym, itp.
Część zakresu rzeczowego wskazana w formularzu zgłoszenia projektu, m.in.: „prowadzenie przewidzianych przepisami postępowań celem ukarania osób uwidocznionych na zdjęciach, kierowanie za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej informacji o możliwości i sposobie zgłaszania powstawania „dzikich” wysypisk poprzez np. telefon, sms, pocztę elektroniczną, moduł zgłaszania uwag, aktualizowanie mapy zagrożeń „dzikimi” wysypiskami, ustalenie standardu zgłaszania interwencji (niezbędne dane)”, nie spełnia ww. definicji zadania miękkiego, tj. nie stanowi uroczystości, imprezy o charakterze kulturalnym, społecznym, itp.
Ponadto zgodnie z zgodnie z art. 211 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jedn. Dz.U. z 2023 r., poz. 1270 z późn. zm.), budżet jednostki samorządu terytorialnego jest rocznym planem dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów tej jednostki, a zatem wybrane przez mieszkańców w głosowaniu projekty budżetu obywatelskiego na 2024 r. musiałyby zostać zakończone w 2024 r. Z drugiej strony – zgodnie z zasadami determinującymi wydatkowanie środków publicznych (celowości, gospodarności i racjonalności) - zakupienie przez Miasto kamer wymuszałoby kontynuację zadania w latach następnych i ponoszenie kosztów, głównie osobowych, związanych z ich wykorzystaniem.
Ustosunkowując się do pozostałych założeń projektu należy stwierdzić, że warsztaty i spotkania edukacyjne prowadzone są przez pracowników Wydziału Gospodarki Odpadami Urzędu Miasta Ruda Śląska w ramach ich godzin pracy i wynagrodzenia. Warsztaty najczęściej odbywają się w przedszkolach i szkołach oraz na terenie gminnego Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (PSZOK) gdyż znajduje się tam tzw. „ścieżka edukacyjna”. Corocznie od 2013 r. Miasto wybiera firmę do realizacji zadania „edukacja ekologiczna”. W ramach tych działań m. in. powstały: książeczki, kolorowanki, broszurki, plakaty, kalendarze, internetowe gry, gry planszowe oraz podłogowe gry planszowe, komiksy, zakładki do książek, plany lekcji, pendrive – wszystkie materiały dotyczyły edukacji z zakresu gospodarki odpadami komunalnymi. Dodatkowo zorganizowano pilotażową akcję edukacyjną mieszkańców zabudowy wielorodzinnej, mającą na celu podniesienie świadomości ekologicznej mieszkańców w zakresie segregacji odpadów komunalnych i mającą na celu pozyskanie surowca wtórnego, co wpłynie na uzyskanie wymaganych poziomów recyklingu. Kolportażem zajmuje się Wydział Gospodarki Odpadami w ramach swoich obowiązków.
Od kwietnia 2019 r. Miasto posiada aplikację EcoHarmonogram, składającą się z szeregu funkcjonalności, które dopasowują się do potrzeb mieszkańców. Narzędzie to wyszukuje harmonogram wywozu odpadów po indywidualnym adresie, przypomina o nadchodzących terminach wywozów, a także zapewnia komunikację z mieszkańcami poprzez możliwość wysyłania wiadomości i publikowania aktualności, a użytkownicy mogą komunikować się z urzędem poprzez moduł zgłoszeń np. zgłaszając lokalizacje „dzikich wysypisk”. Aplikacja zawiera także informacje o prawidłowej segregacji w danej gminie oraz indywidualnie skonfigurowaną wyszukiwarkę odpadów. Z myślą o osobach niekorzystających ze smartfonów oprócz samej aplikacji udostępniona jest wtyczka na stronę internetową, która umożliwia korzystanie z wszystkich funkcji aplikacji poprzez stronę internetową.
Miasto posiada mapę „dzikich wysypisk” w postaci arkusza excelowskiego, w którym zapisane są takie dane jak: data zgłoszenia, dane zgłaszającego, lokalizacja i opis „dzikiego wysypiska”, data uprzątnięcia „dzikiego wysypiska” oraz miejsce na adnotacje uwag np. o wyczerpaniu środków na dany rok i przeniesieniu sprzątania na rok przyszły oraz adnotacje związana z własnością terenu i korespondencją z właścicielami danego terenu. Informacje o lokalizacji „dzikich wysypisk” pochodzą z interwencji mieszkańców, Straży Miejskiej, Wydziału Zarządzania Kryzysowego, interpelacji Radnych Rady Miasta Ruda Śląska, Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska oraz z aplikacji EcoHarmonogram.
Reasumując, Miasto realizuje na bieżąco zadania ujęte w projekcie budżetu obywatelskiego, do czego zobowiązuje ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
Uwzględniając przedstawione wyjaśnienia, projekt zweryfikowany został negatywnie.