Szczegółowy opis projektu
W ramach projektu planuje się utworzenie nowego placu zabaw przy Szkole Podstawowej nr 35 Specjalnej w Rudzie Śląskiej, ul. Magazynowa 35a.
Istniejący obecnie plac zabaw stwarza zagrożenie dla bezpieczeństwa dzieci i nie nadaje się do użytku.
Powstały plac zabaw będzie dostępny dla wszystkich mieszkańców miasta, zarówno z dzielnicy Ruda, jak i pozostałych dzielnic (do placówki dojeżdżają podopieczni ze wszystkich dzielnic miasta).
Projekt zakłada zerwanie starej nawierzchni i roboty towarzyszące, wywiezienie gruzu, demontaż obrzeży, demontaż urządzeń, przygotowanie pod nową nawierzchnię, wykonanie bezpiecznej nawierzchni, z korytami, profilowanie i zagęszczanie podłoża pod warstwy konstrukcyjne nawierzchni, nałożenie nawierzchni w strefie komunikacyjnej oraz w strefach bezpiecznych zabawek, wykonanie rowków pod krawężników i ław krawężnikowych , obrzeży betonowych z wypełnieniem spoin.
W wyniku realizacji projektu zostaną usunięte następujące bariery;
• Bariera dostępności - obecnie plac zabaw nie jest dostępny ani dla podopiecznych placówki, ani dzieci mieszkających w okolicy, a dojście do placów zabaw znajdujących się w otoczeniu kilku kilometrów od szkoły znacząco utrudnia dostępność z uwagi na znaczną odległość oraz bariery na drodze (brak odpowiedniego chodnika)
• Bariera dostępności dla osób z niepełnosprawnością ruchową - plac zabaw zostanie zaprojektowany w taki sposób, aby mogły z niego korzystać osoby z niepełnosprawnością ruchową - zostanie przygotowany odpowiedni podjazd, a urządzenia zaprojektowane tak, aby osoba z niepełnosprawnością ruchową mogła z nich korzystać
• Bariera dostępności dla osób z niepełnosprawnością wzrokową - urządzenia placu zabaw będą wykonane w widocznych kolorach. Przy placu zabaw umieszczona zostanie tablica informacyjna. Informacje będą pisane czarnymi, dużymi literami na białym tle, tak, aby były widoczne dla osób z niepełnosprawnością wzrokową
• Bariera dostępności dla osób z niepełnosprawnością słuchową - plac zabaw zostanie usytuowany z dala od szumu ulicy, w miejscu osłoniętym od hałasu, aby osoby z niepełnosprawnością słuchową nie musiały być narażone na trudności percepcyjne z uwagi na szum i hałas.
• Bariera dostępności dla osób z niepełnosprawnością intelektualną - zastosowane urządzenia będą bezpieczne i intuicyjne w obsłudze, nie wymagające specjalnych umiejętności i kompetencji potrzebnych do korzystania z nich.
Harmonogram projektu :
Harmonogram projektu
• Identyfikacja potrzeb - w tym konsultacje ze specjalistami oraz opiekunami osób niepełnosprawnych
• Opracowanie kosztorysu z uwzględnieniem takiego zaprojektowania dojścia i przestrzeni, aby maksymalnie zwiększyć dostępność dla osób z niepełnosprawnością ruchową, wzrokową, słuchową, intelektualną oraz niepełnosprawnościami sprzężonymi
• Wykonanie placu zabaw oraz tablicy informacyjnej
• Promocja projektu
Uzasadnienie realizacji projektu
W pobliżu ulicy Magazynowej nie ma obecnie placu zabaw,. Otoczenie to głównie bloki, magazyny i zakłady pracy. Zarówno podopieczni ze Szkoły Podstawowej nr 35 - 150 dzieci w wieku 2-16 lat, z niepełnosprawnością intelektualną, ruchową, słuchową, wzrokową oraz niepełnosprawnościami sprzężonymi, jak dzieci mieszkające w okolicznych blokach, nie mają przestrzeni, gdzie mogłyby spędzać czas w sposób aktywny i bezpieczny.
Korzystanie z integracyjnego placu zabaw jest bardzo istotne w aspekcie stymulowania nie tylko rozwoju ruchowego, ale również intelektualnego. Odgrywa to szczególnie ważną rolę w przypadku dzieci z dysfunkcjami rozwojowymi.
Ogólnodostępny, integracyjny plac zabaw stwarza okazję nie tylko do rozwoju funkcji motorycznych i poznawczych, ale także społecznych - dzieci zdrowe miałyby okazję nawiązywania relacji z dziećmi z dysfunkcjami, co sprzyjałoby kształtowaniu empatii i tolerancji oraz zwiększało poczucie włączenia społecznego dzieci zagrożonych wykluczeniem społecznym.
Ogólnodostępność
Plac zabaw będzie tak zaprojektowany, aby spełniać wymóg integracyjności. Ze znajdujących się na nim urządzeń będą mogły korzystać dzieci w różnym wieku, z różnego rodzaju niepełnosprawnościami, jak również w pełni sprawne. Z placu zabaw o każdej porze będą mogły korzystać zarówno dzieci z placówki, jak i z zewnątrz. To również przyczyni się do zapewnienie integracyjności w znaczeniu wspólnej zabawy dzieci pełnosprawnych z niepełnosprawnymi.
Plac zabaw będzie usytuowany na terenie dostępnym dla każdej osoby, niezależnie od ewentualnej niepełnosprawności (dostępność dla niepełnosprawnych). Teren będzie otwarty, dostępny dla wszystkich o każdej porze, nie tylko dla podopiecznych placówki w godzinach jej pracy.